Lesopbouw

De lessen binnen het Jin Chi Shen style Tai Chi Quan zijn opgebouwd rond 3 blokken, te weten

  • Kiai-Tai Chi Combat/Kiaido
  • kiai-Tai Chi Chuan/Qi Gong
  • Jin Fu / Kiaido workout training (vervallen)

Deze blokken vormen een onlosmakelijke samenhang in het trainen van het mentale en fysieke lichaam. De blokken kunnen uiteraard ook afzonderlijk gevolgd worden. Dit hangt af van de doelstellingen van de leerling en uiteraard, niet geheel onbelangrijk, van zijn beschikbare tijd, interesses en middelen.

Kiai-Tai Chi Combat / Kiaido

Het Kiai-Tai Chi Combat/Kiaido is zoals je elders op deze site hebt kunnen lezen een vrije trainingsvorm. Een beetje in de lijn van MMA (Mixed Martial Arts) Voor het belangrijkste deel gebaseerd op Kiaido en voor een deel op technieken uit het Shaolin kung Fu en Wing chun. Het is dus een combinatie van diverse krijgskunsten. Dit om een meer allround karakter te creëren binnen de krijgskunst.

De lessen worden per week voorbereid en zodanig opgebouwd dat eigenlijk geen les exact het zelfde is. De lessen hebben tot doel om je zelf iedere keer te verbeteren en nieuwe technieken te leren en reeds geleerde technieken te herhalen ten einde een betere martial artist te worden. Een vast omschreven einddoel is er niet. Daarnaast kan binnen het traject van het Kiaido het volledige graduerings-syteem gevolgd worden. Dit is op verzoek. het lesplan wordt dan individueel bepaald.

Zo als Boeddha aangaf  “De weg is het doel”. Dit houdt in dat er geen gedefinieerd einddoel is maar dat je altijd bezig blijft met je zelf naar een hoger niveau te brengen. Dit geldt uiteraard voor zowel de beginnend- en de gevorderde krijgskunstenaar als wel de leraar. Iedereen blijft altijd een leerling op zijn eigen niveau. Er is geen eind.

De lessen beginnen met een groet, Bao Quan Li, hierbij is de linkerhand open en de rechterhand in een vuist er tegen aan. De groet staat voor respect naar de Sifu (Leraar), naar je mede leerlingen en naar je zelf. Dit onderdeel lijkt simpel maar is van grote waarde. Zonder respect kan je geen goede krijgskunstenaar zijn en worden. Dit respect dient ook buiten de school te worden uitgedragen in je dagelijkse doen en laten.

Na de groet beginnen we met een stevige warming up om het lichaam op temperatuur te brengen. Vervolgens gaan we over in oefeningen ter versterking van de spieren en het vergroten van de lenigheid en flexibiliteit.

Na de warming up etc. starten we met basis standen uit het Kiaido en Shaolin, stoot en traptechnieken gevolgd met diverse technieken uit Kiaido, Wing Chun, Dim Mak en Tai Chi Chuan zelfverdediging.

Een van de belangrijkste aspecten is het trainen van de vormen op basis van de 5 elementen van uit het Kiaido. Verder trainen we een aantal vormen, Taolu,  zoals een basis vorm, Wu Bu Quan (5 standen vorm) uit het Shaolin. Deze basis vorm heeft tot doel om de meestgebruikte standen  aan te leren en te zorgen voor een goede balans in je houdingen.

Verder wordt een Chang Quan (Long Fist)- en Xiao Jia vorm getraind.

 Kiai-Tai Chi Chuan / Qi Gong 

De lessen bij het Tai Chi / Qi Gong starten met een groet, de Namaste – Ji.  Dit is de zogenaamde Boeddha groet. Hierbij gaan onze handen zijwaarts omhoog en komen net boven het hoofd samen ( handpalmen tegen elkaar) en zakken dan via het midden naar beneden waarbij je het voorhoofd aanraakt (de geest) en dan het Hart. De handen komen dan weer langs ons lichaam.

Hierna beginnen we in het Wu Chi, dit is de basis uitgangs positie en tevens bedoeld om je volledig te focussen en je geest leeg te maken. Daarna gaan we verder met een aantal Qi Gong oefeningen. Deze bestaan voor een deel uit oefeningen uit het Da Cheng Chuan, traditioneel- en Shaolin soft- Qi gong (Ba Duan Jin). Deze oefeningen worden gevolgd door lichte rek en strek oefeningen. Vervolgens gaan we door met Tai Chi vormen zoals de 37 vorm uit de Yang stijl en het Xiao Jia.

Aangezien veel standen binnen het Tai Chi een relatie hebben met het Shaolin Kung Fu trainen we ook hier de basis standen middels het Wu Bu Quan en incidenteel het Long fist. Deze vormen worden echter op een ander energetisch niveau uitgevoerd als binnen het Tai Chi Combat / Shaolin Kung Fu.

Jin Fu / Kiaido workout training  (lessen zijn vervallen)

Bij Jin Fu / Kiaido workout training  starten we met de groet, Bao Quan Li. Hierna beginnen we met een zeer intensieve warming up. De warming up wordt naadloos gevolgd door rek en strek oefeningen en diverse krachtsoefeningen voor de buik, borst, rug etc. Dit gaat afwisselend gedurende 90 minuten zo door in verschillende volgorde. De technieken worden gecombineerd met de basis standen van het Kiaido en Shaolin Kung Fu. Verder wordt het afgewisseld met diverse stoot en traptechnieken, alles op een energetisch hoog tempo. De training is puur gericht op het opdoen van martiale conditie en flexibiliteit. Je hoeft overigens geen krijgskunst te beoefenen om aan deze training mee te kunnen doen.

Kiaido Nederland




Budo Society Musashi